داکت اسپلیت

داکت اسپلیت چیست

داکت اسپلیت نوعی سیستم تهویه مطبوع است که هم می تواند هوای محیط را خنک کند و هم دمای آن را افزایش دهد. بنابراین می توان از آن در فصول گرم و سرد سال استفاده کرد. این سیستم به کانال تقسیم نیز معروف است. از آنجایی که این سیستم قابلیت تولید سرما و گرما را دارد و در سقف های کاذب نیز می توان قرار داد، محبوبیت زیادی پیدا کرده و در ساختمان هایی با کاربری های مختلف رایج شده است.

در سیسـتم داکـت اسـپلیت، یونیـت داخلـی در سـقف کاذب نصـب میگـردد و بـا کانـال کشـی بـه فضاهـای مـورد نظـر، سـرمایش مطلـوب کولرهـای گازی و یـا گرمایـش مـورد نیـاز در فصـل سـرما را بـه اتاقهـا و یـا بخشهـای سـاختمان انتقـال میدهـد.

 داکـت اسـپلیت دوکاره بـوده و گرمـای آن از طریـق آبگـرم حاصـل از پکیـج یونیت هـای گرمایشـی تامیـن شـده و بـا توجـه بـه کانـال کشـی بـه تمـام نقـاط محیـط، در فصـول سـرد سـال، گرمـای مـورد نیـاز محیـط را بـه طـور کامـل و بـدون نیـاز بـه هیـچ سیسـتم گرمایشـی کمکـی، تامیـن می نماید.ولی بعضا برای کاهش مصرف برق از کویل آبگرم استفاده می شود.

عمومـا داکـت اسـپلیت های موجـود در بـازار بـه سـه صـورت Pressure High و Pressure Medium و Pressure Low میباشـند کـه علـت ایـن نامگـذاری، تفـاوت در طراحـی حداکثـر طـول کانـال کشـی و تـوان غلبـه بـر افـت فشـار ناشـی از طـول کانـال میباشـد. 

داکـت اسـپلیت ها بـرای مصـارف خانگـی و یـا تجـاری سـبک از 2 تـا 5 تـن تبریـد بـه طـور اسـتاندارد و عمومـی طراحـی شـده اسـت
و قابلیـت طراحـی و سـاخت در تناژهـای تـا 6 تـن تبریـد را1/5 تا بـه صـورت سفارشـی دارا میباشـد.

داکت اسپلیت

 

 داکت اسپلیت دو نوع اینورتر و معمولی می‌باشد. و مناسب با همه شرایط آب و هوایی ( معتدل) (آب و هوای گرم و خشک یا حاره ای TROPICAL) میباشد.
در نوع اینورتر موتور الکتریکی به صورت متغیر کار کرده و سرعت بالایی دارد و همین امر باعث سریع تر کار کردن آن می‌شود که می‌تواند در مصرف انرژی هم صرفه جویی کند.
منظور از دور الکتریکی متغیر این است که با توجه به میزان دمایی که شما تنظیم می‌کنید در مواقعی که محیط خنک می‌شود دور متغیر کم شده و و زمانی که دمای هوا گرم می‌شود دور متغیر زیاد می‌شود و همین امر سبب می‌شود در مصرف انرژی صرف جویی شود.

در نوع معمولی که دور موتور ثابت است موتور به صورت ثابت و همیشگی کار می‌کند و تا زمانی که شما نخواهید کم یا زیاد نمی‌شود و حتما باید خاموش یا روشن شود که همین امر باعث پر مصرف شدن اسپلیت معمولی خواهد شد.

ساختمان داکت اسپلیت چگونه است و چگونه کار می کند؟

داکت اسپلیت ساختار پیچیده ای ندارد و از دو قسمت کندانسور و هواساز تشکیل شده است. اجزای هواساز یا یونیت داخلی شامل ( سینی

تخلیه، دینام، پروانه و گاهی اواپراتور) و کار هواساز در اینجا تامین باد است تولید باد سرد یا گرم  رطوبت زدایی هوا و غیره. 

هواساز معمولاً در داخل سقف نصب می شود. داکت ها می توانند هواساز را به سایر قسمت های ساختمان که اتاق ها و سالن و آشپزخانه .......

متصل کنند. بخش کندانسور واحد بیرونی آن معمولاً از (دینام، فن، موتور و سایر تجهیزات) ساخته می شود. قسمت اصلی کار تنظیم دما توسط

داکت اسپلیت روی شانه کمپرسور است. این قطعات کمپرسور را قادر می سازند تا گاز مبرد را به هواساز منتقل کند. مبرد مورد استفاده در داکت

اسپلیت گاز فریون می باشد.

داکت اسپلیت

اجزای داکت اسپلیت

چرخه سرمایش و گرمایش
سیکل خنک کاری به این صورت است که در قسمت کندانسور، گاز مبرد به وسیله لوله های مسی خنک شده و به سمت شیر ​​انبساط هدایت می شود. سپس برای جذب گرمای محیط آماده می شود و به دستگاه تهویه مطبوع منتقل می شود. در یک تهویه مطبوع یا واحد داخلی، گرمای هوا توسط یک مبرد گاز گرفته شده و محیط خنک می شود. این هوای خنک توسط فناوری داخل یونیت داخلی به کانال های انشعاب که مسیر حرکت هوا هستند منتقل می شود. این کانال ها وظیفه ارسال هوای خنک را از طریق دریچه ها به فضای اتاق مورد نظر دارند.

عملکرد خنک کننده داکت اسپلیت همانند اسپلیت یا کولر گازی است اما اثر گرمایشی آن به روش دیگری انجام می شود. به این ترتیب که

مبرد گازی این بار در کندانسور گرم می شود و مانند سیکل قبل از طریق لوله های مسی به یونیت داخلی و کویل های موجود در آن هدایت می

شود و هوایی که از محیط اتاق وارد یونیت داخلی می شود را گرم می کند. . این هوا که قبلاً پردازش شده و دما افزایش یافته است از طریق

کانال و فن به اتاق باز می گردد.

مصرف برق داکت اسپلیت

مصرف برق داکت اسپلیت با توجه به فاکتورهای هنگام خرید (ظرفیت - ابعاد - نوع کاربری ) اگر در هنگام خرید رعایت شود (مشاوره رایگان با کارشناس امین تهویه رابین ) قطعا بالاترین بازخورد و پایین ترین مصرف برق را به همراه خواهید داشت. و قاعدتا مصرف برق برای فصل تابستان میباشد و در فصل زمستان با نصب کویل آبگرم هیچ مصرف برقی نخواهید داشت. 

هم چنین در داکت اسپلیت های اینورتر تا 60 درصد کاهش مصرف داریم و کمپرسور های T1 مصرف برق کمتری نسبت به T3 ( حاره ای - تروپیکال ) دارند . 

 ویژگی ها خرید داکت اسپلیت 
  • راندمان سرمایشی و گرمایشی آن در مقایسه با سایر سیستم‌های تهویه مطبوع بهتر است.

  • حذف رادیاتور و تامین گرمایش بوسیله کویل آب گرم

  • حذف لوله کشی‌های اضافی در ساختمان

  • قابلیت لوله کشی بیش‌ترنسبت به کولرهای گازی

  • حذف کانال کشی عمودی

  • قابلیت نصب دستگاه برای فضاهای کوچک تا بزرگ

  • استقلال هر واحد از نظر مصرف انرژی

  • داکت اسپلیت از نظر قیمت و کارایی مناسبی که دارد نسبت به سایر سیستم‌های تهویه هوا مناسب تر است.

  • هوایی را که می‌خواهد به محیط انتقال دهد فیلتر می‌کند و هوای تازه و مطبوعی به محیط می‌دهد.

  • از کانال‌های کوچک تری نسبت به کانال‌های کولر آبی برای اسپلیت استفاده می‌شود چرا که کیفیت هوای آن‌ها از کولرهای آبی بهتر است.

     

قابلیت ها و مزایای داکت اسپلیت

مزایای داکت اسپلیت

  • قابليت اتصال به هوای تازه

  • امکان استفاده در مناطق حاره ای(Tropical)

  • استفاده از فن محوری با راندمان بالا و صدای کم جهت واحد بيرونی

  • کويــل سرمايشــی دارای لولــه مســی شــياردار داخلــی میباشــد کــه راندمــان سيســتم را افزايــش میدهــد

  • واحـد داخلـی بـه گونـهای طراحـی شـده اسـت کـه اجـازه تعميـر و نگهـداری راحتـری را در موقـع نصـب بـه شـما میدهـد در ظرفيت های 24000 و 36000 h/BTU تک فاز از کمپرسورهای روتاری استفاده شده است

قابلیت های داکت اسپلیت 

  • کانال کشی طولانی

  • امکان سیستم کنترلی هوشمند

  • قابليت اتصال به پکيج جهت تامين گرمايش

  • قابلیت کار در مناطق حاره ای ( AmbientTropical) 

  • دارای فن فلزی گالوانيزه با فشار استاتيکی بالا در واحد داخلی

  • قابلیت تنظیم حالت خواب ( mode Sleep ) در طول ساعات شب

  • قابلیت برنامه خاموش و روشن در ساعات دلخواه و روزهای مختلف هفته

  • قابلیت تنظیم دماهای مختلف در هر یک از اتاقها و یا بخشهای ساختمان( Optional)

  • قابلیت تنظیم دستگاه در حالت اتوماتیک و تنظیم دمای محیط در عدد دلخواه در تابستان و زمستان

  • قابلیت تنظیم دور فن دستگاه در چهار سرعت مختلف به طور اتوماتیک متناسب با دمای تنظیم شده

  • مطابـق بـا آخريـن اسـتانداردهاي روز دنيـا و ويژگي هايـي از قبيـل دارا بـودن صفحـه نمايـش بـزرگ بـا نـور پشـت صفحـه LCD كـه كار ديـدن و خوانـدن مطالعـات حـك شـده بـر روي آن را بـراي كاربـر آسـان مي نمايـد.

کاربرد داکت اسپلیت

  • قابلیت استفاده چهار فصل

    سـرمایش حاصل از داکت اسـپلیت، به صورت تراکمی با اسـتفاده از کمپرسـور و گرمایش آن، با اسـتفاده از آب گرم متصل به پکیج گرمایشـی خانگی حاصـل میشـود کـه بـدون اسـتفاده از هیـچ سیسـتم سرمایشـی و گرمایشـی اضافـی دیگـر، در تمامـی فصـول سـال قابل اسـتفاده مطلوب میباشـد.

    عـلاوه بـر آن، قابلیـت تهویـه و تخلیه هوا بدون اسـتفاده از سـرمایش و یا گرمایش و اسـتفاده از هوای تازه و یا برگشـت در فصول بهار و پاییـز وجود دارد.

  • قابلیت فیلتراسیون هوا

    طراحـی یونیـت داخلـی بـه گونـهای انجـام شـده اسـت کـه بـا نصـب فیلتـر مناسـب در محـل هـوای ورودی بـه یونیـت، عمـل تصفیـه و پایش هـوا شـامل بـو، مـواد شـیمیایی و آلاینده هـای معلـق در هـوا ماننـد باکتریهـا و ویروسهـا کـه موجـب ایجـاد آلرژیهـای فصلـی میشـوند، بـه خوبـی صـورت میگیـرد. هـر یـک از قابلیتهـای اشـاره شـده در فـوق، متناسـب بـا درخواسـت مشـتری و نوع برند  قابـل اجـرا خواهـد بـود.

  • قابلیت نصب در فضای محدود

    بـا توجـه بـه محدودیتهـای موجـود در سـاختمانهای بتنـی و یـا پیـش سـاخته جهـت اجـرای کانـال فلـزی، قابلیـت تنظیـم برگشـت هـوا از پشـت و یـا زیـر در یونیـت داخلـی و تطابـق بـا محـل نصـب، از قابلیتهـای یونیـت داخلـی میباشـد. ایـن قابلیـت بـه گونـهای طراحـی شـده اسـت کـه حتـی مصـرف کننـده نیـز میتوانـد بـا بـاز کـردن تنهـا دو کلمـپ محـل برگشـت هـوا را از زیـر بـه پشـت و یـا برعکـس تغییـر دهـد.

  • امکان استفاده از هوای تازه

  • بـا توجـه بـه محـل نصـب و کاربـری محـل، ممکـن اسـت در مواقعـی نیـاز بـه هـوای تـازه جهـت بالا بردن مطبوعیـت هـوا احسـاس شـود کـه ایـن قابلیـت نیـز علاوه بـر وجـود هـوای برگشـت در یونیـت داخلـی وجـود دارد.

  • گرمایش مطلوب و ارزان

    نمونه هـای خارجـی موجـود در بـازار کـه گرمایـش نیـز در سـیکل زمسـتانی بـا اسـتفاده از کمپرسـور (هیـت پمـپ) و نهایتـا مصـرف بـالای انـرژی بـرق صـورت مـی پذیـرد،  بـا توجـه بـه قیمـت گاز مصرفـی در مقایسـه آن بـا قیمـت بـرق در کشـور ایـران، ازکویـل آب گـرم اسـتفاده شـده اسـت. آب گـرم مـورد نیـاز کویـل گرمایشـی توسـط پکیج هـای گرمایشـی اسـتاندارد در بـازار تامیـن میشـود.

  • تقسیم برودت و گرمایش

    بـا توجـه بـه توزیـع و پرتـاب هـوا توسـط دریچه هـای تعبیـه شـده در کانالهـای موجـود در سـقف کاذب، هـوا بـه طـور یکنواخـت در تمامـی نواحـی و بخشهـای منـزل و یـا سـاختمان مـورد نظـر پخـش شـده و کلیـه فضاهـای سـاختمان را پوشـش میدهـد.

  • استقلال در سرمایش و گرمایش

    بـا توجـه بـه افزایـش نـرخ حامل هـای انـرژی در کشـور، مصـرف بهینـه انـرژی یکـی از دغدغه هـای نویـن زندگـی شـهری و بـه ویـژه آپارتمـان نشـینی اسـت. اسـتفاده از یونیـت مجـزا و مسـتقل در هـر واحـد بـا کمتریـن سـطح اشـغال شـده در محیـط داخلـی، از مزایـای سیســتم های داکت اسپلیت می باشد.با استفاده از مجرای مارپیچی (از نوع تعبیه شده یا انعطاف پذیر) و محفظه جریان، می توان سرمایش و گرمایش چند اتاق را به طور همزمان انجام داد.

  • هزینه پایین تعمیرات و نگهداری

    داکـت اسـپلیت ها  بـه دلیـل نصـب ادوات کنترلـی اتوماتیـک، بـه گونـهای طراحـی شـده اند کـه کاربـری آن راحـت و قابـل اطمینــان بــه لحــاظ عملکــرد صحیــح بــوده و نیــاز بــه تنظیمــات فصلــی توســط متخصصیــن و تعمیــرکاران را بــه حداقــل رســانده اســت.

 

 

نحوه نصب و جانمایی داکت اسپلیت

جانمایی دستگاه داکت اسپلیت :
جانمایی دستگاه باید طوري باشد که ابعاد آن و فضاي دسترسی اتصالات رعایت گردد.

 

نحوه نصب و جانمایی داکت اسپلیت

باتوجه به ابعاد دستگاه از هر طرف 10 الی 20 سانتی متر و از ارتفاع تا سقف کاذب 5 الی 10 سانتی مترفضاي دسترسی نیاز می باشد

اندازه هاي ابعادي یونیت داخلي داكت اسپليت ( اواپراتور)

اندازه هاي ابعادي یونیت خارجی داكت اسپليت (کندانسور)

اندازههاي ابعادي یونیت خارجی کندانسور

شرایط نگه داری و سرویس های داکت اسپلیت

نگهداری و نظافت
برای اینکه سیستم تهویه مطبوع  شما به طور موثر کار کند و عمر آن طولانی شود، باید تمیز و نگهداری شود. عدم مراقبت از آن منجر به افزایش قبض برق می شود و حتی می تواند خطراتی برای سلامتی خانواده شما ایجاد کند. بسیاری از مردم نمی دانند که تهویه مطبوع اگر به درستی نگهداری نشود می تواند باعث گسترش باکتری ها و بیماری ها شود.

یک کولر گازی کانالی باید هر ساله توسط یک متخصص بازرسی شود. آنها می توانند سیستم را بررسی کنند تا ببینند که آیا به طور موثر کار می کند و آیا نیاز به تعمیر دارد یا خیر. فیلترها باید حداقل دو بار در سال تعویض شوند تا مطمئن شوید که زباله ها به درستی جمع می شوند. همچنین باید به طور منظم خود چک کنید تا مطمئن شوید که سیستم به خوبی کار می کند. اگر متوجه صداهای عجیب و غریب شدید یا احساس کردید که به درستی کار نمی کند، توصیه می کنیم با یک متخصص تماس بگیرید تا سیستم را بررسی کند.

در حالی که بسیاری از سیستم‌های اسپلیت خود را حفظ می‌کنند، بهترین کار این است که مرتباً یک متخصص را برای بازرسی آنها بیاورید. آنها قادر خواهند بود چیزهایی را انتخاب کنند که یک صاحب خانه معمولی هرگز آن را انجام نمی دهد، مشکلات را قبل از تبدیل شدن به یک فاجعه حل کند و همچنین مطمئن شود که واحد شما در اوج عملکرد کار می کند. در سیستم های اسپلیت نیز باید فیلترها را به طور مرتب تمیز کنند. واحدها و کویل ها نیز باید به طور منظم تمیز شوند تا مطمئن شوید که سیستم به طور موثر کار می کند.

مراحل و پروسه سرویس و نگه داری 

شستشو و تمیز کردن یونیت داخلی

شست و شوی قطعات 

  1. شست و شوی فین های یونیت داخلی 

  2. شست و شوی  فین های کندانسور ( یونیت خارجی )

  3. شست و شوی  فن کندانسور

  4.  شست و شوی کویل آبگرم

  5. شستشو و تمیز کردن اتاقک داخلی

 

بررسی میزان مبرد تنظیم و شارژ کردن گاز دستگاه : 

برخی مواقع علت عدم کارایی مناسب داکت اسپلیت، نبود یا کمبود گاز در آن می باشد که در این صورت باید هرچه زودتر اقدام به شارژ گاز دستگاه کرد. مورد دیگری که دستگاه نیاز به شارژ گاز دارد، زمانی است که دستگاه تازه خریداری شده و برای اولین بار مورد استفاده قرار می گیرد.

بنابراین با توجه به اهمیت زیادی که این موضوع دارد، عدم توجه به میزان شارژ و زمان مناسبِ آن می تواند اختلالات جدی ای را برای دستگاه ببار بیاورد که از جمله آن اختلالات می توان به یخ زدن پنل، کاهش سرما دهی، ایجاد سروصدا، افت عملکرد کمپرسور یا سوختن آن و … اشاره کرد. بنابراین تنظیم یا شارژ کردن گاز داکت اسپلیت یک کار کاملاً تخصصی می باشد که تنها توسط یک سرویس کار مجرب انجام می شود و هزینه شارژ گاز داکت اسپلیت هم بستگی به اندازه گازی که به دستگاه زده می شود دارد.

به هر ترتیب قبل از شارژ گاز داکت اسپلیت، باید هر دو شیر یونیت خارجی بسته شود. این دو شیر فلکه، در قسمت پایینیِ یونیت خارجی وجود دارند که یکی برای تامین گاز فشرده از یونیت خارجی به یونیت داخلی و دیگری برای دریافت گاز برگشتی از یونیت داخلی می باشد. هنگام شارژ گاز نیز هر دو سوپاپ به آرامی باز می شوند تا با این کار مبرد در تمام سیستم دستگاه از جمله یونیت داخلی، خارجی و لوله مبرد توزیع شود.

بررسی و عیب یابی قسمت های مختلف دستگاه

 بررسی قسمت های مختلف دستگاه به منظور عیب یابی می باشد که این کار نیازمند دانش فنی و تخصص در این زمینه می باشد و هر فردی قادر به انجامش نیست. و الزاما با تکنسین های فوق متخصص کارشناسان امین تهویه رابین تماس بگیرید.

    • تعویض قطعات فرسوده

    • گردگیری دمپرهای هوادهی داخلی

    • انتخاب کنترل مناسب برای تامین برق

    • هواگیری کویل آب گرم در فصل زمستان 

    • بررسی و چک کردن عملکرد دستگاه، برزنت‌ها و عایق لوله‌ها

    • کندانسور دستگاه سالیانه باید چند مرتبه به صورت دوره ای سرویس شوند

    • نصب کندانسور دستگاه در محیط باز و رو به باد مستقیم  و دور از تابش نور خورشید

    • نصب سایه بان برای یونیت خارجی برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب

هزینه سرویس داکت اسپلیت 

به عوامل مختلفی مثل نوع دستگاه، زمان صرف شده برای سرویس و احیاناً تعمیر آن، نوع خرابی، تجهیزات و قطعات تعویض شده  و میزان شارژ و نوع شارژ و … بستگی دارد که تمام این موارد توسط سرویس کار مشاهده و ارزیابی می شود و در نهایت با احترام فراوان به اطلاع مشتری رسانده خواهد شد.

پیشنهاد ما به شما این است که حتماً سرویس دوره ای (هر ۶ ماه یکبار) داکت اسپلیت توسط افراد متخصص در این زمینه را جدی بگیرید زیرا سرویس دوره ای، شامل بررسی تمام بخش های این دستگاه می شود که این کار به منظور جلوگیری از افزایش مصرف برق، عدم آسیب دیدگی دستگاه، افزایش طول عمر و استفاده بهینه از آن بسیار مهم و ضروری می باشد. 

تیم تخصصی امین تهویه رابین با اتکا به دانش و تجربه و اخلاق حرفه ای آماده همکاری و ارائه انواع خدمات میباشد کافیست تنها با شماره 09123968203 تماس بگیرید.

تعیین ظرفیت و محاسبه متراژ داکت اسپلیت

ظرفیت داکت اسپلیت ها

18000 btu

24000 btu

30000 btu

36000 btu

48000 btu

60000 btu

طبقه های وسط و همکف

(هر متر مربع 350 BTU)

حداکثر تا 48 متر

حداکثر تا 65 متر

 

حداکثر تا 80 متر

 

حداکثرتا 100 متر

حداکثرتا 140 متر

حداکثرتا 170 متر

طبقه های در معرض نور خورشید و پشت بام

(هر متر مربع 350 BTU)

حداکثر تا 35متر

حداکثر تا 45متر

حداکثر تا 55متر

حداکثر تا 65متر

حداکثر تا 100متر

حداکثر تا 125متر

اداری

( هر متر مربع 500 BTU)

 

حداکثر تا 35متر

 

 

حداکثر تا 65متر

 

حداکثر تا 70متر

حداکثر تا 100متر

حداکثر تا 130متر

 

حداکثر تا 160متر

 

تجاری

(هرمتر مربع 1000 BTU)

 

حداکثر تا 30متر

 

 

حداکثر تا 50متر

 

 

حداکثر تا 60متر

 

 

حداکثر تا 80متر

 

حداکثر تا 100متر

حداکثر تا 130متر

گارانتی داکت اسپلیت

تمامی داکت اسپلیت ها دارای گارانتی رسمی و شرکتی میباشد که شامل ۵ سال ضمانت کمپرسور ، ۱۸ ماه قطعات برند انتخابی و 10 سال خدمات پس از فروش شرکت امین تهویه رابین میباشد.

خدمات ویژه شرکت امین تهویه رابین